Τετάρτη 13 Αυγούστου 2014

Το ολοκαύτωμα των Ανωγείων (70 χρόνια μετά)



...Επειδή η πόλις των Ανωγείων είναι κέντρον της αγγλικής κατασκοπίας εν Κρήτη και επειδή οι Ανωγειανοί εξετέλεσαν το φόνο του λοχία φρουράρχου Γενί-Γκαβέ και της υπ' αυτόν φρουράς και επειδή οι Ανωγειανοί εξετέλεσαν το σαμποτάζ της Δαμάστας, επειδή εις Ανώγεια ευρίσκουν άσυλον και προστασίαν οι αντάρται των διαφόρων ομάδων αντιστάσεως και επειδή εκ των Ανωγείων διήλθον και οι απαγωγείς με τον στρατηγόν Φον Κράιπε χρησιμοποιήσαντες ως σταθμόν διακομιδής τα Ανώγεια, διατάσσομεν την ΙΣΟΠΕΔΩΣΙΝ τούτων και την εκτέλεσιν παντός άρρενος Ανωγειανού όστις ήθελεν ευρεθεί εντός του χωρίου και πέριξ αυτού εις απόστασιν ενός χιλιομέτρου."

Χανιά 13-8-44 0 Στρατηγός Διοικητής Φρουρίου Κρήτης X. ΜΙΛΛΕΡ


Αισθάνομαι πολύ παράξενα γράφοντας για αυτή την επέτειο. Πέρα από τα προφανή (η αθανασία των δολοφονηθέντων, ο αντιφασιστικός αγώνας, οι δικοί μου πρόγονοι που συμμετείχαν σε αυτόν) μια ειρωνεία της ιστορίας κάνει αυτό το γεγονός υπαίτιο της δικής μου ύπαρξης.
Χωρίς αυτή τη-άλλη μια στις πολλές-βάρβαρη πράξη του φασισμού, η γιαγιά μου δεν θα γινόταν πρόσφυγας, 17 χρονών κοπέλα, και δεν θα γνώριζε τον παππού μου.
Δεν μου μίλησε ποτέ γι' αυτό,δεν ξέρω καν εάν μίλησε σε κανένα.Μεγάλωσα και καταλαβαίνω τους λόγους- κάποια πράγματα παραμένουν ανείπωτα για όσους τα ζουν.
Η δική μου μνήμη όμως, από την εύκολη θέση κάποιου που δεν τα έζησε αλλά του τα είπαν, δεν θα μείνει σιωπηλή, για τη γιαγιά μου που έγινε πρόσφυγας και έχασε σχεδόν τα πάντα, για τα αδέρφια της που πολέμησαν το φασισμό, για τους νεκρούς: να τσακίσουμε το φασισμό όπου τον βρούμε, μέσα μας αλλά και γύρω μας, όχι με λόγια αλλά με έργα.
Αλλιώς δεν θα 'χω κούτελο να τους αντικρύσω όταν θα έρθει εκείνη η ώρα.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου