Στην ελληνική μυθολογία η Βία είναι η προσωποποίηση της αφηρημένης έννοιας της δύναμης. Συνόδευε, μαζί με τον αδελφό της το Κράτος, το Δία στην προσπάθεια επιβολής της εξουσίας του. Κράτος και Βία πάνε πάντα μαζί για τους αρχαίους Έλληνες.
Από εκεί πηγάζει και η φράση Βίος και Πολιτεία.
Πάλι στη ελληνική μυθολογία το Κράτος ήταν η προσωποποίηση της ωμής εξουσίας κάθε μορφής.
Στο Προμηθέα Δεσμώτη του Αισχύλου, το Κράτος και η Βία, πάντα εκτελεστικά όργανα των αποφάσεων του Δία, φέρνουν αλυσοδεμένο τον τιμωρημένο, επαναστάτη ενάντια στους θεούς, Προμηθέα και παρακινούν τον Ήφαιστο να καρφώσει τις αλυσίδες του στο βράχο. Τα δύο αυτά πρόσωπα εκφράζουν την έννοια της δύναμης των εκτελεστικών οργάνων απέναντι στην ευγένεια και τη δικαιοσύνη.
Η Βία στον Προμηθέα Δεσμώτη είναι βουβή. Το Κράτος μιλά,παρακινεί και πράττει.Σε πολλές παραστάσεις του έργου (χωρίς να ξέρουμε εάν ήταν επιλογή του συγγραφέα) ένας και μόνο ηθοποιός έπαιζε το διπλό ρόλο Κράτους-Βίας, ως τις δύο όψεις του ίδιου νομίσματος. Σύμφωνα με τους ερμηνευτές του Αισχύλου,η Βία σιωπά γιατί δεν χρειάζεται να μιλήσει. Μόνο ασκείται ή ασκεί.
Για τον Ησίοδο ,στη Θεογονία του, ο Δίας όρκισε τη Βία και τα αδέρφια της -με πρώτο και πιο σημαντικό το Κράτος- να είναι για πάντα οι συνοδοί του,όταν αυτός επιβάλει την εξουσία του.Όπως και έκαναν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου